Mijn eerste week

Inmiddels ben ik al weer een week in Ierland en heb ik mijn eerste werkweek gehad. Ik heb zo veel nieuwe indrukken gekregen, zo veel nieuwe mensen al leren kennen en zo veel dingen die ik wil delen.

Zondag was ik nog aardig moe van mijn reis. Wel wou ik graag al met de kinderen optrekken zodat ik ze leerde kennen. Samen met mijn host mom en de twee meiden ben ik naar Mahon Point geweest. Dit is een overdekt winkelcentrum aan de rand van Cork. Gezien de weersomstandigheden niet denderend waren, waren wij niet de enige met dit idee. Als cadeautje had ik aan de familie ganzenbord gegeven. Ik wou graag iets typisch Nederlands mee nemen. Natuurlijk wouden de kinderen dit spel meteen spelen en heb ik het spel in het Engels moeten uitleggen. Ik werd meteen op de proef gesteld. Het spel is hier inmiddels een groot succes. "This is the best game!"

Gedurende de week werk ik vier dagen met een gemiddelde werkdag van acht uur. De week begon met een vrije dag. Eigenlijk vond ik dit wel heel fijn. Zo kon ik toch nog wat meer mee krijgen van de werkzaamheden, het huis en de kinderen voor dat het echt aan mij was. Na dat ik heel wat uren met de dinosaurussen heb moeten spelen, heb ik samen met de kinderen appel kaneel muffins gebakken en uiteraard opgegeten. Het huis waar ik verblijf staat boven op een heuvel en heeft prachtig uitzicht over de weilanden en een grote rivier. Na het eten hebben we een wandeling gemaakt langs de rivier met een prachtige ondergaande zon.

Vanaf dinsdag ben ik dan echt begonnen met werken. Op mijn werkdagen ben ik om 7:30 uur beneden en los ik mijn host mom af om 8:00 uur zodat zij aan het werk kan. De oudste drie redden zich zelfstandig en hoef ik eigenlijk niet naar op te kijken. Zij worden voor de deur opgehaald door de schoolbus en ook weer thuis afgezet. Het jongetje van vier gaat halve dagen naar school. Dat betekend dat ik alleen het jongste kind de hele dag thuis heb en een halve dag het jongetje van vier. Een kind van één jaar thuis betekend naast goed opletten, een middagslaapje en heel veel knuffels, helaas toch ook nog steeds de heerlijke (en te veel) poepluiers verschonen. Samen met de twee jongens ben ik heel veel buiten, waar zij zich uren kunnen vermaken. Het typische Ierse weer heb ik nog niet echt ervaren. Tot nu toe heb ik veel zonnige dagen mogen hebben met zo nu en dan een bui. Het valt mij op dat er minimaal één keer per dag een regenboog te zien is. Het koelt 's avonds wel heel snel af. Bij de training van Gaelic football stond ik aan de kant met mijn winterjas aan. Hier had ik nog best een muts en handschoenen bij aan kunnen trekken.

Inmiddels ben ik al een paar keer de auto in moeten stappen, waarbij ik tot nu toe elke keer naar de verkeerde kant van de auto loop. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het nog niet heel erg vind dat ik hier niet hoef te rijden. Het gedeelte waar de familie woont, zijn alleen maar smalle weggetjes die over het algemeen geschikt zijn voor één auto, er geen lantarenpalen zijn waardoor het mega donker is, de bebossing ongeveer op de weg zit en er toch met een redelijk tempo gereden mag worden.

Mijn host mom heeft mij ook mee gevraagd om boodschappen te doen zodat er dingen in huis kwamen die ik nog miste. Ik heb erg mijn best gedaan om in de ochtend een saucijzenbroodje of gebakken kip naar binnen te krijgen. Maar ik eet toch echt liever om 7:30 uur een schaaltje yoghurt. In de winkelwagen heb ik dan ook zeker een bak yoghurt en granola gedaan. Was was het fijn om de volgende ochtend gewoon oud en vertrouwd mijn schaaltje yoghurt te kunnen eten.

Vrijdag avond ben ik even alleen op pad geweest, al hoewel helemaal alleen was het ook niet. Mijn host mom moest naar de kapper in Ballincolling wat een klein, gezellig dorpje is. Terwijl zij bij de kapper zat heb ik door het dorpje gelopen en wat winkeltjes bezocht. Ik moet zeggen dat het heerlijk was om even alleen weg te zijn, geen kinderen om mij heen te hebben en geen lawaai van kinderen.

Zaterdag was het van één van de kinderen zijn 'first holy communion'. Dat wordt hier redelijk groot gevierd. Het gezin is eerst met zijn allen naar de kerk geweest waar een dienst was voor zijn hele klas. Helaas kon ik niet mee wegens een bezoekers aantal per familie. Na de tijd was er een groot feest thuis. Er was een opblaas springkussen in de tuin geregeld, de keuken stond vol met eten, enorm veel mensen en een ijskar dat aan kwam rijden. Na dat iedereen wat gegeten had, werd het eten omgeruild met een dezelfde hoeveelheid desserts. Ik was eigenlijk al aardig moe van alle andere indrukken en mijn eerste werkweek waardoor ik de hele dag wat heen en weer ben gegaan van mijn slaapkamer naar het feest. Het was een hele ervaring om deze manier van een feest mee te krijgen.

Na twee vrije dagen is mijn energie weer wat opgeladen maar wat was ik kapot. Ik heb echt een enorm geluk met mijn familie. Ze doen er alles aan dat ik mij hier thuis voel, er is een ontzettend goede sfeer en geven mij ook echt mijn eigen ruimte. Alle extra werkzaamheden die ik doe buiten mijn werkuren, zijn ze zo enorm dankbaar voor. Ik had het niet beter kunnen treffen.

Reacties

Reacties

Kelly

Super leuk om te lezen lot! ?

Liesbeth

Fijn om te lezen dat het je daar bevalt, Lotta! Veel plezier

Oma

Geweldig, wat een ontvangst door deze aardige mensen. Kan me voorstellen dat er 's morgens vroeg nog geen saucijzenbroodje of gebraden kip door je keel wil. Misschien even wennen, maar de yoghurt zal je voorkeur wel blijven hebben. Werk ze Lot en geniet van al het nieuwe.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!