Werk of vakantie?

Het is alweer een maand geleden dat ik thuis iedereen verraste met mijn komst. Zoals in de blog hierover is te lezen, heb ik genoten van de verrassingen en was het heerlijk om weer even iedereen te zien.

Voor de hele maand maart had ik naast mijn weekend naar huis, genoeg uitstapjes gepland. Samen met een andere Nederlandse au pair willen wij nog zoveel zien en doen, dat we een hele planning hebben gemaakt voor maart tot en met mei. Zo nu en dan moeten we even uitwijken en improviseren doordat het weer niet meewerkt of we geen slaapplek meer kunnen vinden. Een weekend Waterford, Dublin en Dingle en heel veel kilometers. Dat is hoe ik maart kan omschrijven.


Waterford staat bekend als Vikingstad en is de oudste stad van Ierland. In Waterford is er een Viking triangle waardoor je door verschillende musea en een rondleiding de geschiedenis van de stad te zien krijgt. Ik vind het overigens nog steeds raar om zo’n stad(je) een stad te noemen. De steden hier zijn zo veel kleiner dan in Nederland en voelt als een dorp. Ik vergelijk de Ierse stad steeds met een Nederlands dorp en de Iederse dorpen zijn over het algemeen één straat. Uiteraard met uitzonderingen. We hebben de volledige Viking Triangle gedaan met een rondleiding door een deel van de stad waar meerdere viking beelden/monumenten staan. Uiteraard hebben we ‘s avonds nog even de pubs moeten bekijken. Blijkbaar spelen mensen hier geen spelletjes in een pub/café/restaurant. Elke keer weer worden we raar aangekeken of willen ze meedoen. Mijn host gezin was erg enthausiast over de Greenway, een wandel- en fietsroute van 46 km in county Waterford. Dus ook hier nog even een stuk (25 km) van gewandeld. Inmiddels weet ik wat de Ierse natuur te bieden heeft en snap ik niet waarom ze hier nou zo enthousiast over waren.


St Patrick’s day! De feestdag waar in Ierland het volk naar toe leeft, zeker nadat het twee jaar lang niet is doorgegaan. Vanuit Nederland is een vriendin van mij over komen vliegen om samen St Patrick’s day te vieren in Dublin. Had je geen groen aan, dan viel je nu toch wel heel erg op. Een parade met enorm veel publiek door het centrum van de stad. De parade duurde minimaal een uur met allemaal verschillende categorieën wat bij Ierland hoort en typeert. Veel (school)orkesten kwamen voorbij en belangrijke mensen voor het Ierse land. Nadat de parade nog geen vijf minuten was afgelopen stroomden de pubs vol en gaat vrijwel iedereen door tot de pubs sluiten. Wij hadden nog een ticket gekocht voor een afterparty maar ons er niet echt in verdiept. Toen we daar aankwamen hadden we toch sterk het vermoeden dat het niet helemaal ons feestje was en kwamen we er achter dat we tickets hadden gekocht voor een gaybar. Oeps. Drie enorm gezellige dagen gehad met borrels en hapjes op het terras (zover ierland terrassen heeft), gezellig bijgekletst en voor het eerst samen op stap.


Voor het laatste weekend van maart stond Dingle nog op de planning. Om veel van het land te kunnen zien zonder een auto, moet je toch al snel stukken gaan wandelen. Het weer zat enorm mee en met een enorm leuke sfeer hebben we 23 km gelopen langs een prachtige kustlijn van Dingle met een paar mooie stops. Het startpunt van Dunquinpier dan ons een prachtig uitzicht gaf met ons ontbijt. Elke keer weer verbaast het mij hoe helder en mooi blauw het zeewater is in Ierland. Nog een tussenstop bij Coumeenoole beach om door te gaan naar Ventry bay om daar een duik te nemen in de zee. Of het niet koud was? Het was verschrikkelijk koud maar daardoor ook wel even lekker. ‘s Avonds nog even naar de pub maar we waren we toch echt wel kapot en zijn we geëindigd met een film en hapjes op de bank. Het leek ons een goed plan om dedag erna ook nog even een ‘kleine’ wandeling te maken van 10 kilometer. Met een naald in de tas om de blaren kapot te prikken een een powernap in de zon bij een beekje, hebben we ook deze 10 kilometer gehaald.


Gisteren heb ik nog een deel mogen bijwonen bij de confirmation van het oudste kind. Mee naar de kerkdienst mocht ik niet omdat ik zelf niet gedoopt ben. Na de kerkdienst zijn we met zijn allen uit eten geweest. Dit was voor mij de eerste keer uiteten met de fam.


Of ik dit nou nog als werk zie? Nee, ik heb vakantie en daarbij let ik en paar dagen op kinderen en andere dagen zie ik zo veel mogelijk van het land. Nog maar vier maanden te gaan waarvan de komende twee maanden ook nog volgepland zijn.



Reacties

Reacties

Veronique

Wat een prachtige dingen doe je Lotta. Ik ben blij dat ik straks ook een stukje van je Ierse leven zie. Xx

Nelly

Wat heb je het heerlijk Lot en wat vermaak je je goed. In ieder geval lijken me de bezoeken aan al die leuke stadjes de moeite waard, net zo als het verkennen van de mooie natuur daar. Je komt vast gehard terug, gezien het feit dat je in een ijskoude zee duikt, grote afstanden loopt en blaren gewoon met een naald te lijf gaat, brrr. Leuke ervaring toch, een gaybar? FF wennen, maar iedereen was vast heel aardig voor jullie. En last but not least: als ik al je verslagen zo lees, ben je inderdaad een jaartje op vakantie in Ierland. So what???? Liefs!

Opa Ad

Wat schrijf je leuk. Ik beleef het met jou.
In de VS heet alles boven de 2 huizen een toen. Ik wist niet dat ze dat in Ierland ook deden. St. Patrick is in de VS ook "groot"
Met optochten en veel groen.
Maar Lot, geniet met volle teugen !
Veel liefs,
Opa Ad

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!