Road trip Kerry & Cork

Mijn road trip zit erop. Een week lang met twee andere au pairs (Spaans en Duits die beide rond Galway verblijven) rondreizen door het zuiden van Ierland.

Een week geleden hebben we elkaar voor het eerst ontmoet in Fermoy. Onze trip begon helaas met enorm veel regen waardoor we daar ook niet heel erg veel hebben gedaan. Een van de meiden had een auto mee wat het verplaatsten een stuk makkelijker maakte. De eerste drie nachten verbleven we in een ‘paleis’. Het was een prachtige kamer. We hadden alle drie het idee alsof we in een oude film setting terecht waren gekomen. Dit weekend was er een Jazzfestival in Cork. Dus na dat wij onze spullen in ons paleis hebben gezet, zijn we de auto weer ingestapt en zijn we naar een loods net buiten het centrum van Cork gegaan. Hier hadden we afgesproken met vijf andere au pairs. Een van hen was Nederlands en had ik al eens eerder ontmoet via de organisatie. De andere vijf waren allemaal Duits. Er hing een super sfeer en het was leuk om nog meer au pairs te ontmoeten.

Op dag twee zijn we naar Cobh geweest. Een van de meiden die we op de dag ervoor hebben ontmoet was hier al eens geweest en is met ons mee gegaan om ‘als gids’ ons wat een en ander over dit dorpje te vertellen. Cobh is een klein dorpje aan de kust. Cobh, wat voorheen Queenstown heette, is de laatste stop geweest voor de Titanic. Heel veel in het dopje is dan ook gericht op het bestaan van de Titanic. Gezien het jazzfestival nog steeds aan de gang was in het centrum van Cork, zijn we daarna weer naar het centrum gegaan. We hebben een plek gezocht om te eten en het liefst ook de hele avond konden blijven zitten. De enige plekken die we vonden waren buiten dus hebben we dat maar voor lief genomen voor het avondeten. Na het avond eten hebben we een nieuwe poging gedaan om nog ergens binnen te kunnen zitten. Na een half uur in de rij te hebben gestaan, hebben we toch een plek kunnen bemachtigen en een super gezellige avond gehad met zijn vijfen.

De derde dag hebben we enorm geluk gehad met het weer. Voor vandaag stond Kinsale gepland. Als je iets verder rijdt dan het dorpje, bereik je een fantastisch uitzicht over de zee, met aan het eind een golfbaan. De golfbaan is helaas niet toegankelijk voor mensen zonder lidmaatschap. Desondanks heeft ‘The Old Head’ ons wel een fantastisch uitzicht gegeven over een vel blauwe zee. In het dorpje hebben we wat rondgelopen tussen de gekleurde huizen door. Op de terugweg naar Cork hadden we graag nog Charles Fort willen zien. We stonden alleen niet echt stil bij de tijd. Het was al vijf uur geweest waardoor deze al gesloten was. We zagen wel een kans om er om heen te lopen. De gehele vakantie hebben we de ‘off-road’ paden genomen, daar waar we konden. Dus ook toen we aan het eind het fort de rotsten in het water zagen liggen, moest deze weg uiteraard ook geprobeerd worden.

De vierde dag zijn we naar Blarney Castle geweest. Dit kasteel staat bekend om zijn steen die je kan kussen boven op het kasteel. Er zijn verschillende verhalen en beweringen volgens uiteraard verschillende ‘legenden’ waarom je deze steen zou kussen. Maar goed, je bent daar, dan moet je dat natuurlijk wel doen. Uiteraard allemaal Corona proef. Om dit te kunnen doen moet je op je rug liggen, je handen aan twee ijzeren staven in de muur achter je vast pakken en met je handen naar beneden lopen zodat je langzaam naar beneden zakt. Daarbij heb je in gedachten dat je op dat moment, boven een gigantisch gat hangt op een onaangename hoogte. Toen ik merkte dat ik met mijn billen van de rand af moest om ‘die ene speciale steen’ te kunnen bereiken, heb ik maar gedaan alsof ik erbij was gekomen zodat ik weer omhoog kon. Voor deze avond hebben we last minut nog een hostel moeten boeken wegens enige miscommunicatie over het boeken. Dit was niet de gezelligste plek om ook de hele avond te zitten, dus zijn we weer een pub in gegaan.

De vijfde dag zouden we ’s ochtends een kerk beklimmen in Cork en daarna door gaan naar Sheeps head. Het weer heeft ons alleen gigantisch in de steek gelaten. We voelden alle drie niet echt de behoefte om in de stromende reden tussen de rotsten van Sheeps Head te wandelen. We besloten te gaan kijken wat er overdekt te toen was in Cork en kwamen uit op bowlen. Voordat we een baan konden huren, moesten we nog twee uur wachten, alleen moesten we ook het hostel al uit. Dat heeft geleden tot tussen de regendruppels door van winkel naar winkel te rennen in het centrum. Na twee potjes bowlen, over de uitslag gaan we het verder niet hebben, zijn we in de auto gestapt naar ons nieuw slaapadres. Het was tijd om de omgeving van Cork te verlaten. Het volgende adres was in Bantry, een klein havendorpje. Ook bij aankomst daar regende het nog steeds. We hadden van tevoren al wat avond eten gehaald, dus besloten we wat te eten en daarna op zoek te gaan naar een pub achtig iets, waar we ons de rest van de avond konden vermaken. We zijn gestrand bij een pub waar de houtkachel aanstond en later op de avond nog livemuziek kwam. We hebben ons hier prima uren vermaakt en spelletje gedaan.

De volgende dag gingen de gordijnen open en zagen we godzijdank weer een blauwe lucht. We hadden al tickets voor de veerboot naar Garnish Island, dus regen of niet, we zouden moeten gaan. Maar goed, we hadden geluk. Onderweg naar de veerboot begon het toch wat te regenen maar we hebben de goede moed erin gehouden. Tijdens de overtocht zijn we nog langs een groep zeehonden gekomen. Aangekomen op het eiland hebben we onze ogen uitgekeken. We hadden het idee dat we in een heel ander land waren. Zo groen, zo mooi, tempels, bauw water, palmbomen, prachtig. Twee uur lang hebben we hier rondgelopen. Gezien het weer vandaag goed was, besloten we de planning van de dag ervoor ook nog uit te voeren. We zijn doorgereden naar Sheeps Head, wat weer een ander uit einde is van Ierland. Opnieuw hadden we weer een prachtig uitzicht over kliffen en een blauwe zee. We hebben een heel stuk gewandeld en zagen uiteindelijk het eind van het eiland. Hier liep alleen geen pad naar toe en over de zee zagen we de regen al aan komen. Wat ga je dan doen? Ja natuurlijk, weer off-road naar het eind en strijden om op tijd terug te zijn voor de regen! Netgeregeld kwamen we terug bij de auto, maar het was het absoluut waard.

De laatste ochtend in Bantry was het gelukkig mooi weer en hebben we het dorpje, waar we al twee nachten waren, nog even kunnen verkennen. Er was markt dus hebben we hier overheen gelopen en de haven bekeken. We zijn doorgereden naar Eyerisch, dat bekend staat om zijn gekleurde huisjes. Toen we daar aankwamen viel het mij aardig tegen. In elk dorpje en stadje waar ik tot nu toe ben geweest in Ierland, zijn gekleurde huisjes. Dit was niet anders dan dat ik al had gezien. Verder was in het dorpje ook niks te doen. We waren hier dan ook al snel uitgekeken maar de route er naar toe was het waard. We zijn doorgereden naar Killarney waar we voor de laatste twee nachten verbleven. We hebben een plek gezocht voor het avond eten en kwamen uit bij een restaurant dat gebaseerd is op The Lord of the Rings. De hele styling van het restaurant was hierop aangepast.

De laatste dag zijn we naar Killarney National Park geweest. We snapten er helemaal niks van waar dit begon dus zijn we maar gewoon ergens heen gegaan. We zijn gestart in een gigantische tuin in het centrum. Na maar gewoon een stuk te zijn gaan lopen, kwamen we uit bij een kasteeltje ‘Ross Castle’. Eenmaal terug in het centrum hebben we de auto gepakt en zijn we gaan kijken of we nog ergens anders een ingang konden vinden. Al heel gauw vonden we er een. Dit was wederom weer een prachtig uitzicht. Het park is een natuurgebied waar de stad om bekend staat. We zijn opnieuw maar gewoon weer een kant opgelopen, tot we bordjes tegen kwamen met ‘waterfall’. Dit bracht ons, uiteraard, bij de waterval van een paar meter hoog dat uitkwam in een heel helder beekje. Het was de laatste avond en we zijn, voor de verandering, weer naar een pub gegaan. Ook hier was later op de avond weer livemuziek. Heerlijk gegeten, spelletjes gedaan en de tijd weer prima uit kunnen zitten.

De volgende ochtend hebben we onze spullen gepakt, een heerlijk ontbijt gehad en het centrum nog even in geweest. Het weer gunde ons helaas geen zon mee. Na een paar winkels in gevlucht te zijn, waren we er wel weer klaar mee. De andere twee meiden hebben mij naar de bus gebracht en zijn we allemaal weer onze eigen kant opgegaan.

Nelly

Wat een heerlijke belevenissen, heel bijzonder. De regen namen jullie natuurlijk maar op de koop toe. Gelukkig toch ook dagen met zon. Fijne onderbreking van je werk Lot. Ik kijk uit naar je volgende time out.

Ad

Fantastisch om je zo te volgen, Lotta
En je schrijft erg leuk dus het smaakt naar meer!
Fijn tijd daar