Uitstapje hier, uitstapje daar


Begin december, ben ik samen met een Nederlandse au pair naar Galway geweest. Volgens verhalen zou hier een hele leuke kerstmarkt zijn. Dus let’s go. Op de kerstmarkt aangekomen was het toch kleiner dan dat we het verwacht hadden. Des ondanks hebben we er wel een keer of vijf overheen gelopen. Warme chocolademelk, hotdogs, snoep scheppen en een rondje in het reuzenrad. De pubs waren nog steeds open tot 00:00, dus een bezoekje aan de pub kon uiteraard niet ontbreken.


Naast dat kerst een big deal is hier, zijn ook de trouwerijen groot en belangrijk. Kerst en de trouwerij waren de gespreksonderwerpen binnen het huis. Het oudste kind en de moeder waren bruidsmeisje. De hele familie heeft vakantiehuisjes geboekt op een vakantiepark. Een trouwerij drankje is whisky met sprite, niet mijn ding. Ik was mee als oppas voor als de kinderen moe waren na de trouwerij. Gezien het zo groots werd gedaan, had ik het stiekem best leuk gevonden er wat van te kunnen zien. In al mijn vrije momenten heb ik heerlijk door Killarney heen kunnen lopen. Op de laatste avond was er een kerstintocht door het centrum. Meerdere wagens met verschillende kerst gerelateerde versieringen en uiteraard de kerstman.


De kerst hectiek wordt steeds groter. Ik dacht dat Sinterklaas gekte opleverde, maar dat is niks bij kerst hier. De ‘elf’ houdt de kinderen in de gaten, elke dag vanuit een andere plek. Ideaal dus als de kinderen niet luisteren. Het codewoord ‘elf is watching you’ wil ik het hele jaar wel. Met kerstavond is er een heel groot diner gemaakt. Na dat we hebben gegeten, hebben de ouders elk jaar nog een cadeautje voor de kinderen en de kinderen voor de ouders. Ook ik heb de winkels afgezocht om wat kleins voor iedereen te kopen. Mijn cadeautje was een kerstpyjama, ik kon natuurlijk niet achterblijven bij de kinderen. Er is een site waarop je kan zien hoe dicht bij de Kerstman is van jou land, hierdoor gaan de kinderen op bed. Om 4 uur waren de eerste kinderen al wakker en hebben ze moeten wachten tot 6 uur voor ze naar beneden mochten en de cadeaus mochten uitpakken. Ook vandaag werd er weer een overlood aan eten gemaakt en zaten we om 4 uur weer aan tafel. Tweede kerstdag heb ik bij kunnen komen van al het eten en hectiek.


Na kerst ben ik een week naar Dublin geweest om eindelijk weer een vriendin uit Nederland te zien en oud en nieuw te vieren. De eerste drie dagen hebben vooral bestaan uit pubs, pubs en pubs. Tussen de pubs door hebben we nog een bezoekje gebracht aan de Guinness store. Het was weer oud en vertrouwd en hartstikke gezellig. Oudjaarsdag hadden we een reservering staan bij een pub. Helaas moesten de pubs vanaf deze week dicht vanaf 20:00 dus stonden we op straat zonder plan. We zijn maar wat rond gaan lopen in de hoop dat we nog een feestje of iets tegenkomen. We kwamen een groepje meiden tegen die met hetzelfde probleem zaten dus voegde zij bij ons. Weer een paar meter verderop stond weer een groep. Uiteindelijk waren we met een groep van 15 mensen, zonder plan. We konden nergens naar binnen. Van de politie moesten we de straat af en er zou geen vuurwerk komen, dus zijn we naar een parkje gegaan. Althans dat dachten we. Het parkje was gesloten en het begon te regenen…. Iets verderop was een bushokje waar we een uur met zijn allen hebben doorgebracht. Op een gegeven moment zijn we toch maar weer teruggegaan naar het centrum. Om 00:00 stonden we op een brug bij het centrum, samen met heel veel anderen. Dit is een populaire plek voor oud en nieuw. Er zijn hier meerdere bruggen naast elkaar en elke brug stond vol. Het was een totaal ongeplande avond met allemaal onbekende mensen, maar juist daarom een superleuk en gezellig oud en nieuw!


Tussen mijn filmpjes staan nog twee leuke samenvattingen :)

Reacties

Reacties

Nelly

Wat heb je het leuk gehad Lot, met kerst en oud en nieuw. Jammer van de sluitingstijden, maar ik lees dat je het desondanks erg gezellig hebt gehad. Soms kun je bushokjes en bruggen dus ook gebruiken voor voor groepsbijeenkomsten (haha). Om je te troosten: hier in Nederland zit de boel ook nog steeds op slot, daar komen we geen restaurant of café in. Hopelijk is dat binnenkort afgelopen.
Ik zie uit naar je volgende verhaal! Liefs!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!